Laatste update op: 23 juni 2022
Lekker ruiken, voor jezelf en voor een ander. Dat is toch wat we allemaal willen? Maar wat is nu een lekkere parfum en wat is überhaupt het verschil tussen een eau de toilette en een eau de parfum? Bij een bezoekje aan een parfumerie in de winkelstraat wordt je overspoeld door geuren en lijkt ook het zakje koffiebonen op elke meter niet de oplossing om nog neutraal te kunnen ruiken. Velen zijn dan ook simpelweg op zoek naar de meest verkochte vrouwen parfum op dit moment, maar hoe kom je daarachter?
Wij hebben de proef op de som genomen en zijn op zoek gegaan naar de meest populaire vrouwenluchtjes op dit moment. Hiervoor hebben we online onderzoek verricht bij de grootste aanbieders van vrouwenparfum. Denk aan zaken als Ici Paris XL en Douglas, maar ook online platformen als bol.com met diverse wederverkopers. Hoewel we in ons onderzoek hebben gemerkt dat top 10 lijstjes en diverse filters niet ‘eerlijk' lijken, zijn we toch gekomen tot een – in onze ogen – betrouwbaar en eerlijk onderzoeksresultaat. Het blijkt dat Zadig & Voltaire This is Love op dit moment de meest verkochte vrouwen parfum is.
Beste Keuze
Zadig & Voltaire – This is Love
Zowel bij parfumeries als Douglas als bij platformen als Bol.com staat Zadig & Voltaire bij de toppers als meest populaire vrouwen parfum op dit moment. Kijkend naar de reviews scoort deze parfum ook erg goed.
Zadig & Voltaire This is Love is op dit moment een van de meest verkochte vrouwen parfums op de markt. In ons onderzoek bleek de parfum meermaals terug te komen bij de bestverkochte luchtjes bij diverse verkooppunten. De parfum kenmerkt zich door een mix van vanille en kastanje. Ook geuren als sandelhout zijn te herkennen in deze parfum. Als we kijken naar de reviews bij bijvoorbeeld Bol.com, scoort dit luchtje goed: een 4.8 van de 5.0 op basis van 128 beoordelingen. Met een prijs van € 59,- voor 100 milliliter is het ook een aantrekkelijke keuze als cadeau.
- Ruiken is weten: online aankopen doen kan prima, maar kan een stuk lastiger zijn bij parfum. Vraag daarom – als je een lekker luchtje ruikt bij iemand om je heen – hoe het luchtje heet en ga dan op zoek. Ook kan het nooit kwaad om in de parfumerie in de winkelstraat te gaan ruiken.
- Neutraliseer je geur als je zelf gaat ruiken: om nog even te blijven op het ruiken van geuren; zorg dat je altijd je geur neutraliseert voor je een luchtje gaat ruiken. Bij parfumeries vind je niet voor niets zakjes koffieboontjes…
- Vergelijk altijd prijzen voor je gelijk over gaat tot aankoop: de prijzen van parfum verschillen ontzettend! In sommige gevallen zelfs tientallen euro's (blijkt ook uit ons onderzoeksresultaat). Check daarom altijd de prijzen bij verschillende aanbieders voor je overgaat tot aankoop.
- Koop nooit luchtjes op straat: wel eens op vakantie geweest in Turkije of een andere toeristische trekpleister? Dan heb je vast wel eens luchtjes aangeboden gekregen voor een té aantrekkelijke prijs. Trap hier niet in: hoewel het luchtje in veel gevallen sprekend ruikt als het échte luchtje, is het vaak een veel lagere geurconcentratie. Zo kan een echte fles gebruikt zijn om met water vervolgens meerdere flessen te produceren. Vaak herken je nepluchtjes al aan de kartonnen verpakking of afwerking van het flesje zelf. Koop luchtjes dus gewoon in de winkel.
Tenslotte willen we je nog het volgende meegeven: een onderzoek bij Alstu! is nooit af. Wij houden de markt en ontwikkelingen – ook op het gebied van parfum – nauwlettend in de gaten en updaten ons onderzoek waar nodig. Komt er bijvoorbeeld een nieuwe variant van Hugo Boss op de markt die in korte tijd erg populair blijkt te zijn, dan zullen wij ons onderzoek aanpassen. Bovenaan het onderzoek ontdek je de laatste updatedatum; ook bij prijs beweringen en andere tijdsgebonden informatie hebben we een datum genoteerd in het onderzoek. Mocht je van mening zijn dat ons onderzoek toe is aan vernieuwing, laat gerust een reactie achter.
Ook interessant
Hugo Boss Femme
Hugo Boss Femme is een interessant alternatief. Het luchtje komt – net als Zadig & Voltaire – naar voren als bestverkochte parfum bij diverse aanbieders.Wel is het luchtje een stukje duurder dan de gemiddelde parfum.
Met als belangrijkste topnoten cassis is er bij Hugo Boss Femme sprake van een wat frisser en vrouwelijke geur dan de eerder benoemde Zadig & Voltaire. Hierdoor kan er sprake zijn van een interessant alternatief. Deze vrouwen parfum staat bij diverse aanbieders bovenaan als een van de best verkochte parfums op dit moment. Doordat het luchtje al enige tijd op de markt is, hebben we ook inzicht gekregen in de reviews: met een 4.7 van de 5.0 op basis van 338 beoordelingen kunnen we zeker spreken van een goed gewaardeerde parfum die bijna bij elke parfum-aanbieder verkocht wordt.
We raden je aan om bij dit luchtje goed te letten op de prijsverschillen, voor je zomaar over gaat tot aankoop. Bij Bol.com blijkt het luchtje bijvoorbeeld met € 44 per 75 ml veel goedkoper dan bij Ici Paris Xl met € 89,92 voor dezelfde hoeveelheid. (18 februari 2020).
Budget Keuze
Calvin Klein Eternity Moment
Niet de volle mep betalen voor een lekkere parfum? Dan is Calvin Klein Eternity een van de meest verkochte parfums met een redelijk goedkoop prijskaartje.
Al geruime tijd is Calvin Klein Eternity Moment een van de populairste vrouwenluchtjes. Nog steeds scoort deze parfum erg goed en staat het luchtje bij diverse webshops genoteerd als een van de bestverkochte parfums. Zo is hij bij zowel bol.com als Ici Paris XL terug te vinden bij de bestsellers. Het luchtje kenmerkt zich als een romantische, frisse geur. Het karakter wordt door specialisten beschreven als energiek en sportief. Met een tijdelijke prijs van € 29,98 voor 100 milliliter (bij Bol.com) is deze parfum een goede budget keuze.
Ons Onderzoek
Waarom je ons kan vertrouwen
In ons onderzoek naar de vrouwen parfum die op dit moment het meest verkocht wordt hebben we grondig online onderzoek verricht, maar hebben we ook binnen ons eigen netwerk gevraagd wat men zoal op de kaptafel heeft staan. We hebben ons niet beperkt tot enkel de bekendere parfumeries in de winkelstraten (waaronder Douglas en Ici Paris XL), maar hebben juist ook gekeken naar specialistische webshops als Parfumerie.nl en platformen als Bol.com.
Dankzij de online verkoop van dames parfum, hebben we inzicht in zaken als de populariteit en de beoordelingen gekregen, waarmee ons beeld op het gebied van de best verkochte varianten aanzienlijk versterkt werd. Zo bieden filters als ‘best verkocht' en ‘meest populair' handvatten om de populairste varianten er tussen uit te vissen.
Tijdens het uitvoeren van ons desk research kwamen we echter al snel achter twee grote problemen:
- Elke webshop lijkt een eigen populaire selectie te hebben, die niet of nauwelijks aansluit bij andere webshops: dit is toch wel opvallend. Je zou verwachten dat grotere shops als Douglas en Ici Paris XL een soortgelijke populaire selectie zou hebben. Niets bleek minder waar: van vijf grote verkooppunten was geen lijst het zelfde.
- Filters zijn te vaag of werken in sommige gevallen zelfs niet: ook dit was een probleem tijdens het onderzoek. Wat houdt nu het filter ‘Positie' of ‘Aanbevolen' in? Is het de webshop zelf die consumenten graag in een specifieke richting stuurt óf is hier echt sprake van de meeste verkochte varianten?
We hebben er alles aan gedaan om bovenstaande problemen te ondervangen door bijvoorbeeld contact op te nemen met verkooppunten zelf, maar ook door overeenkomende factoren te onderzoeken. Hoewel bijvoorbeeld bleek dat geen selectie hetzelfde was, bleek Zadig & Voltare This is Love in bijna alle selecties als populaire keuze naar voren te komen.
Alstu! is volledig onafhankelijk en verkoopt zelf geen parfum
Graag staan we nog even stil bij het feit dat Alstu! zelf geen parfum verkoopt. In tegenstelling tot webshops zijn wij in staat om daadwerkelijk het hele aanbod aan vrouwenparfums eens naast elkaar te leggen en te onderzoeken. Want, hoewel webshops vaak mogelijkheden bieden om te filteren op de populairste keuzes, zal je daar geen parfum tegenkomen die niet verkocht wordt. Dit terwijl deze dus wel erg populair kan zijn.
Bij Alstu! kunnen we wél verdienen aan een verkoop wat plaatsvindt naar aanleiding van ons onderzoek. Echter hoeft dit niet altijd het geval te zijn en zal dit ons onderzoeksresultaat nooit beïnvloeden. Zo houden we eventuele vergoedingen, commissies of samenwerkingen gescheiden van schrijvers van onze onderzoeken. Op die manier kan er geen sprake zijn van beïnvloeding en effect op het uiteindelijke onderzoeksresultaat. We raden je aan om ook een kijkje te nemen op de pagina over de aanpak van Alstu! en ons werkwijze.
Voor wie is dit interessant?
Zoals we in de inleiding al benoemden wilt natuurlijk iedereen lekker ruiken. Zowel voor jezelf, als voor een ander. Het onderzoek is gefocust op vrouwen parfum, maar dat hoeft niet te betekenen dat onze research alleen erbij gepakt kan worden door het vrouwelijk geslacht. Zo blijkt uit onderzoek van Libelle dat parfum het op één na populairste cadeau is voor moederdag: ons onderzoek kan dus ook goed erbij gepakt worden voor degenen die hun moeder, vriendin of collega willen verrassen met een lekkere parfum.
In ons onderzoek zijn we – net als bij veel andere onderzoeken van Alstu! – op zoek gegaan naar drie keuzes: de beste keuze, een interessant alternatief én een beste budget keuze. Hierdoor houden we bijvoorbeeld rekening met individuele voorkeuren, maar houden we ook een oogje in het zeil op het gebied van prijs.
Onze randvoorwaarden voor vrouwen parfum
Om het onderzoek waardevol te maken en goed af te bakenen, hebben we randvoorwaarden toegepast. Hierdoor hebben we het enorme aanbod in parfums goed terug kunnen brengen naar een afgebakende onderzoeksselectie. We willen je immers op weg helpen naar het maken van een keuze en niet weer tientallen keuzes voor leggen.
We hebben de randvoorwaarden op twee manieren op kunnen stellen: door in gesprek te gaan met aanbieders én door ons gezonde verstand te gebruiken.
- Eau de parfum, geen eau de toilette: we benoemen de naam parfum al in ons onderzoek. Eau de toilette is een variant met een minder hoge geurconcentratie, wat tevens ook vaak goedkoper aangeboden wordt. Om geen scheve verwachtigingen te creëeren zijn we voor de meest verkochte vrouwen parfum alleen uit gegaan van eau de parfum.
- Te koop in Nederland bij bekende verkooppunten: we hebben ons onderzoek enkel verricht bij Nederlandse verkooppunten, zodat jij de parfum naar aanleiding van ons onderzoek gewoon aan zou kunnen schaffen.
- Goede reviews: naast het filteren op eigenschappen als ‘bestsellers' of ‘populairste' hebben we ons ook verdiept in de beoordelingen van specifieke vrouwen parfum. Hiermee hebben we ook een beter beeld of het luchtje na aankoop goed is bevallen.
Het verschil tussen eau de parfum en eau de toilette is de geurconcentratie
Bij deze parfumeries en aanbieders hebben we gekeken
Zowel in de winkelstraat als online zijn er tal van parfumeries te ontdekken. Het gaat vaak om aanbieders die naast parfums ook make-up en andere cosmetica verkopen óf om grotere platformen als Bol.com. Omdat we in ons onderzoek op zoek zijn gegaan naar de meest verkochte varianten, hebben we ons met name toegespitst op de online aanbieders (of stenen winkels die ook een webshop hebben) en zijn we op zoek gegaan naar aanbieders die mogelijkheid boden om te filteren op populariteit van het aanbod.
- Douglas: een van de bekendste aanbieders van parfum. Zowel online als in de winkelstraat ontdek je een groot assortiment met de luchtjes van de dit moment. In de webshop maakt Douglas het mogelijk om te filteren op ‘meest populair', waardoor je inzicht krijgt in de populairste luchtjes op dit moment.
- Ici Paris XL: bij deze webshop, wat tevens ook een offline winkel is, heb je de mogelijkheid om alle parfums voor vrouwen te filteren op ‘bestsellers'. Hiermee kregen wij dus ook een goed inzicht in de best verkochte items bij deze aanbieder.
- Bol.com: zowel op het gebied van reviews als populariteit van vrouwen parfum hebben we veel inzichten verschaft bij Bol.com. Zo konden we niet alleen filteren op ‘populariteit', maar zagen we in de overgebleven selectie ook gelijk in hoeverre kopers tevreden zijn met hun aankoop.
In ons onderzoek hebben we ook gekeken naar twee andere aanbieders, maar hebben we uiteindelijk niet mee kunnen nemen voor ons onderzoek:
- De Bijenkorf: bij deze webshop was er sprake van een onduidelijk filter. Het filter ‘meest relevant' kwam het meest in de buurt van de mogelijkheid tot populariteit van vrouwen parfums, maar bleek niet gebaseerd te zijn op het aantal verkopen.
- Parfurmerie.nl: bij deze online aanbieder waren er twee filters (Positie en Aanbevolen) die beiden te onduidelijk waren om hier een conclusie uit te kunnen trekken. Daarbij bleek de selectie bij beiden filters exact hetzelfde te blijven. Opvallend, maar waar.
Ben jij van mening dat wij een verkooppunt over het hoofd hebben gezien die zeker niet mag en kan ontbreken in ons onderzoek naar de meest verkochte vrouwen parfum? Stuur ons dan vooral een berichtje, zodat we het onderzoek nog completer en waardevoller kunnen maken.
Top 10 vrouwen parfums per aanbieder
Om het onderzoek goed uit te voeren hebben we de top 10 op een rij gezet (peildatum dinsdag 18 februari 2020) per onderzochte aanbieder. Noot: we hebben dus niet de top 10 lijsten van De Bijenkorf en Parfumerie.nl mee kunnen nemen in ons onderzoek.
Douglas | Ici Paris XL | Bol.com |
---|---|---|
Zadig & Voltaire This is Her | Lancôme Miracle | Roberto Cavalli Woman |
Yves Saint Laurent Black Opium | Intimacy Pink | Lancôme La Vie est Belle |
Elie Saab Le Parfum | Armani Diamonds She | Beyoncé Heat |
Tiffany & Co Love | Issey Miyake L'Eau D'Issey | Calvin Klein Euphoria |
Boucheron Quatre en Rouge | Hugo Boss Femme | Paco Rabanne Lady Million |
Paco Rabanne Olympéa | Calvin Klein Eternity Moment | Chopard Wish |
Abercrombie & Fitch First Instinct | Ralph Lauren Romance | Hugo Boss Femme |
Aerin Wild Geranium | Kenzo Flower | Calvin Klein Eternity Moment |
Jean Paul Gaultier Classique Pin-Up | Estée Lauder Pleasures | Zadig & Voltaire This is Her |
Kenzo Flower | Lancôme Hypnose | Katy Perry Killer Queen |
Wat je in de gaten moet houden
Het kopen van een lekkere parfum kan knap lastig zijn. Mede hierdoor hebben we ook afgeweken van de aanpak die je vaker bij Alstu! bent tegengekomen: in plaats van de beste vrouwen parfum zijn we op zoek gegaan naar de meest verkochte vrouwen parfum op basis van data. Het zou een onmogelijke taak zijn om de beste varianten op een rij te zetten in het algemeen, gezien we hier te maken hebben met persoonlijke wensen, behoeftes en ‘smaken'. Wat de één lekker vindt ruiken, vindt een ander helemaal niets.
We hebben een aantal tips op een rij gezet die je verder kunnen helpen bij het vinden, selecteren en kopen van de juiste vrouwen parfum.
- Ruiken is weten: online aankopen doen kan prima, maar kan een stuk lastiger zijn bij parfum. Vraag daarom – als je een lekker luchtje ruikt bij iemand om je heen – hoe het luchtje heet en ga dan op zoek. Ook kan het nooit kwaad om in de parfumerie in de winkelstraat te gaan ruiken.
- Neutraliseer je geur als je zelf gaat ruiken: om nog even te blijven op het ruiken van geuren; zorg dat je altijd je geur neutraliseert voor je een luchtje gaat ruiken. Bij parfumeries vind je niet voor niets zakjes koffieboontjes…
- Vergelijk altijd prijzen voor je gelijk over gaat tot aankoop: de prijzen van parfum verschillen ontzettend! In sommige gevallen zelfs tientallen euro's (blijkt ook uit ons onderzoeksresultaat). Check daarom altijd de prijzen bij verschillende aanbieders voor je overgaat tot aankoop.
- Koop nooit luchtjes op straat: wel eens op vakantie geweest in Turkije of een andere toeristische trekpleister? Dan heb je vast wel eens luchtjes aangeboden gekregen voor een té aantrekkelijke prijs. Trap hier niet in: hoewel het luchtje in veel gevallen sprekend ruikt als het échte luchtje, is het vaak een veel lagere geurconcentratie. Zo kan een echte fles gebruikt zijn om met water vervolgens meerdere flessen te produceren. Vaak herken je nepluchtjes al aan de kartonnen verpakking of afwerking van het flesje zelf. Koop luchtjes dus gewoon in de winkel.
Tenslotte willen we je nog het volgende meegeven: een onderzoek bij Alstu! is nooit af. Wij houden de markt en ontwikkelingen – ook op het gebied van parfum – nauwlettend in de gaten en updaten ons onderzoek waar nodig. Komt er bijvoorbeeld een nieuwe variant van Hugo Boss op de markt die in korte tijd erg populair blijkt te zijn, dan zullen wij ons onderzoek aanpassen. Bovenaan het onderzoek ontdek je de laatste updatedatum; ook bij prijs beweringen en andere tijdsgebonden informatie hebben we een datum genoteerd in het onderzoek. Mocht je van mening zijn dat ons onderzoek toe is aan vernieuwing, laat gerust een reactie achter.
Ook interessant
Hugo Boss Femme
Hugo Boss Femme is een interessant alternatief. Het luchtje komt – net als Zadig & Voltaire – naar voren als bestverkochte parfum bij diverse aanbieders.Wel is het luchtje een stukje duurder dan de gemiddelde parfum.
Met als belangrijkste topnoten cassis is er bij Hugo Boss Femme sprake van een wat frisser en vrouwelijke geur dan de eerder benoemde Zadig & Voltaire. Hierdoor kan er sprake zijn van een interessant alternatief. Deze vrouwen parfum staat bij diverse aanbieders bovenaan als een van de best verkochte parfums op dit moment. Doordat het luchtje al enige tijd op de markt is, hebben we ook inzicht gekregen in de reviews: met een 4.7 van de 5.0 op basis van 338 beoordelingen kunnen we zeker spreken van een goed gewaardeerde parfum die bijna bij elke parfum-aanbieder verkocht wordt.
We raden je aan om bij dit luchtje goed te letten op de prijsverschillen, voor je zomaar over gaat tot aankoop. Bij Bol.com blijkt het luchtje bijvoorbeeld met € 44 per 75 ml veel goedkoper dan bij Ici Paris Xl met € 89,92 voor dezelfde hoeveelheid. (18 februari 2020).
Budget Keuze
Calvin Klein Eternity Moment
Niet de volle mep betalen voor een lekkere parfum? Dan is Calvin Klein Eternity een van de meest verkochte parfums met een redelijk goedkoop prijskaartje.
Al geruime tijd is Calvin Klein Eternity Moment een van de populairste vrouwenluchtjes. Nog steeds scoort deze parfum erg goed en staat het luchtje bij diverse webshops genoteerd als een van de bestverkochte parfums. Zo is hij bij zowel bol.com als Ici Paris XL terug te vinden bij de bestsellers. Het luchtje kenmerkt zich als een romantische, frisse geur. Het karakter wordt door specialisten beschreven als energiek en sportief. Met een tijdelijke prijs van € 29,98 voor 100 milliliter (bij Bol.com) is deze parfum een goede budget keuze.
Ons Onderzoek
Waarom je ons kan vertrouwen
In ons onderzoek naar de vrouwen parfum die op dit moment het meest verkocht wordt hebben we grondig online onderzoek verricht, maar hebben we ook binnen ons eigen netwerk gevraagd wat men zoal op de kaptafel heeft staan. We hebben ons niet beperkt tot enkel de bekendere parfumeries in de winkelstraten (waaronder Douglas en Ici Paris XL), maar hebben juist ook gekeken naar specialistische webshops als Parfumerie.nl en platformen als Bol.com.
Dankzij de online verkoop van dames parfum, hebben we inzicht in zaken als de populariteit en de beoordelingen gekregen, waarmee ons beeld op het gebied van de best verkochte varianten aanzienlijk versterkt werd. Zo bieden filters als ‘best verkocht' en ‘meest populair' handvatten om de populairste varianten er tussen uit te vissen.
Tijdens het uitvoeren van ons desk research kwamen we echter al snel achter twee grote problemen:
- Elke webshop lijkt een eigen populaire selectie te hebben, die niet of nauwelijks aansluit bij andere webshops: dit is toch wel opvallend. Je zou verwachten dat grotere shops als Douglas en Ici Paris XL een soortgelijke populaire selectie zou hebben. Niets bleek minder waar: van vijf grote verkooppunten was geen lijst het zelfde.
- Filters zijn te vaag of werken in sommige gevallen zelfs niet: ook dit was een probleem tijdens het onderzoek. Wat houdt nu het filter ‘Positie' of ‘Aanbevolen' in? Is het de webshop zelf die consumenten graag in een specifieke richting stuurt óf is hier echt sprake van de meeste verkochte varianten?
We hebben er alles aan gedaan om bovenstaande problemen te ondervangen door bijvoorbeeld contact op te nemen met verkooppunten zelf, maar ook door overeenkomende factoren te onderzoeken. Hoewel bijvoorbeeld bleek dat geen selectie hetzelfde was, bleek Zadig & Voltare This is Love in bijna alle selecties als populaire keuze naar voren te komen.
Alstu! is volledig onafhankelijk en verkoopt zelf geen parfum
Graag staan we nog even stil bij het feit dat Alstu! zelf geen parfum verkoopt. In tegenstelling tot webshops zijn wij in staat om daadwerkelijk het hele aanbod aan vrouwenparfums eens naast elkaar te leggen en te onderzoeken. Want, hoewel webshops vaak mogelijkheden bieden om te filteren op de populairste keuzes, zal je daar geen parfum tegenkomen die niet verkocht wordt. Dit terwijl deze dus wel erg populair kan zijn.
Bij Alstu! kunnen we wél verdienen aan een verkoop wat plaatsvindt naar aanleiding van ons onderzoek. Echter hoeft dit niet altijd het geval te zijn en zal dit ons onderzoeksresultaat nooit beïnvloeden. Zo houden we eventuele vergoedingen, commissies of samenwerkingen gescheiden van schrijvers van onze onderzoeken. Op die manier kan er geen sprake zijn van beïnvloeding en effect op het uiteindelijke onderzoeksresultaat. We raden je aan om ook een kijkje te nemen op de pagina over de aanpak van Alstu! en ons werkwijze.
Voor wie is dit interessant?
Zoals we in de inleiding al benoemden wilt natuurlijk iedereen lekker ruiken. Zowel voor jezelf, als voor een ander. Het onderzoek is gefocust op vrouwen parfum, maar dat hoeft niet te betekenen dat onze research alleen erbij gepakt kan worden door het vrouwelijk geslacht. Zo blijkt uit onderzoek van Libelle dat parfum het op één na populairste cadeau is voor moederdag: ons onderzoek kan dus ook goed erbij gepakt worden voor degenen die hun moeder, vriendin of collega willen verrassen met een lekkere parfum.
In ons onderzoek zijn we – net als bij veel andere onderzoeken van Alstu! – op zoek gegaan naar drie keuzes: de beste keuze, een interessant alternatief én een beste budget keuze. Hierdoor houden we bijvoorbeeld rekening met individuele voorkeuren, maar houden we ook een oogje in het zeil op het gebied van prijs.
Onze randvoorwaarden voor vrouwen parfum
Om het onderzoek waardevol te maken en goed af te bakenen, hebben we randvoorwaarden toegepast. Hierdoor hebben we het enorme aanbod in parfums goed terug kunnen brengen naar een afgebakende onderzoeksselectie. We willen je immers op weg helpen naar het maken van een keuze en niet weer tientallen keuzes voor leggen.
We hebben de randvoorwaarden op twee manieren op kunnen stellen: door in gesprek te gaan met aanbieders én door ons gezonde verstand te gebruiken.
- Eau de parfum, geen eau de toilette: we benoemen de naam parfum al in ons onderzoek. Eau de toilette is een variant met een minder hoge geurconcentratie, wat tevens ook vaak goedkoper aangeboden wordt. Om geen scheve verwachtigingen te creëeren zijn we voor de meest verkochte vrouwen parfum alleen uit gegaan van eau de parfum.
- Te koop in Nederland bij bekende verkooppunten: we hebben ons onderzoek enkel verricht bij Nederlandse verkooppunten, zodat jij de parfum naar aanleiding van ons onderzoek gewoon aan zou kunnen schaffen.
- Goede reviews: naast het filteren op eigenschappen als ‘bestsellers' of ‘populairste' hebben we ons ook verdiept in de beoordelingen van specifieke vrouwen parfum. Hiermee hebben we ook een beter beeld of het luchtje na aankoop goed is bevallen.
Het verschil tussen eau de parfum en eau de toilette is de geurconcentratie
Bij deze parfumeries en aanbieders hebben we gekeken
Zowel in de winkelstraat als online zijn er tal van parfumeries te ontdekken. Het gaat vaak om aanbieders die naast parfums ook make-up en andere cosmetica verkopen óf om grotere platformen als Bol.com. Omdat we in ons onderzoek op zoek zijn gegaan naar de meest verkochte varianten, hebben we ons met name toegespitst op de online aanbieders (of stenen winkels die ook een webshop hebben) en zijn we op zoek gegaan naar aanbieders die mogelijkheid boden om te filteren op populariteit van het aanbod.
- Douglas: een van de bekendste aanbieders van parfum. Zowel online als in de winkelstraat ontdek je een groot assortiment met de luchtjes van de dit moment. In de webshop maakt Douglas het mogelijk om te filteren op ‘meest populair', waardoor je inzicht krijgt in de populairste luchtjes op dit moment.
- Ici Paris XL: bij deze webshop, wat tevens ook een offline winkel is, heb je de mogelijkheid om alle parfums voor vrouwen te filteren op ‘bestsellers'. Hiermee kregen wij dus ook een goed inzicht in de best verkochte items bij deze aanbieder.
- Bol.com: zowel op het gebied van reviews als populariteit van vrouwen parfum hebben we veel inzichten verschaft bij Bol.com. Zo konden we niet alleen filteren op ‘populariteit', maar zagen we in de overgebleven selectie ook gelijk in hoeverre kopers tevreden zijn met hun aankoop.
In ons onderzoek hebben we ook gekeken naar twee andere aanbieders, maar hebben we uiteindelijk niet mee kunnen nemen voor ons onderzoek:
- De Bijenkorf: bij deze webshop was er sprake van een onduidelijk filter. Het filter ‘meest relevant' kwam het meest in de buurt van de mogelijkheid tot populariteit van vrouwen parfums, maar bleek niet gebaseerd te zijn op het aantal verkopen.
- Parfurmerie.nl: bij deze online aanbieder waren er twee filters (Positie en Aanbevolen) die beiden te onduidelijk waren om hier een conclusie uit te kunnen trekken. Daarbij bleek de selectie bij beiden filters exact hetzelfde te blijven. Opvallend, maar waar.
Ben jij van mening dat wij een verkooppunt over het hoofd hebben gezien die zeker niet mag en kan ontbreken in ons onderzoek naar de meest verkochte vrouwen parfum? Stuur ons dan vooral een berichtje, zodat we het onderzoek nog completer en waardevoller kunnen maken.
Top 10 vrouwen parfums per aanbieder
Om het onderzoek goed uit te voeren hebben we de top 10 op een rij gezet (peildatum dinsdag 18 februari 2020) per onderzochte aanbieder. Noot: we hebben dus niet de top 10 lijsten van De Bijenkorf en Parfumerie.nl mee kunnen nemen in ons onderzoek.
Douglas | Ici Paris XL | Bol.com |
---|---|---|
Zadig & Voltaire This is Her | Lancôme Miracle | Roberto Cavalli Woman |
Yves Saint Laurent Black Opium | Intimacy Pink | Lancôme La Vie est Belle |
Elie Saab Le Parfum | Armani Diamonds She | Beyoncé Heat |
Tiffany & Co Love | Issey Miyake L'Eau D'Issey | Calvin Klein Euphoria |
Boucheron Quatre en Rouge | Hugo Boss Femme | Paco Rabanne Lady Million |
Paco Rabanne Olympéa | Calvin Klein Eternity Moment | Chopard Wish |
Abercrombie & Fitch First Instinct | Ralph Lauren Romance | Hugo Boss Femme |
Aerin Wild Geranium | Kenzo Flower | Calvin Klein Eternity Moment |
Jean Paul Gaultier Classique Pin-Up | Estée Lauder Pleasures | Zadig & Voltaire This is Her |
Kenzo Flower | Lancôme Hypnose | Katy Perry Killer Queen |
Wat je in de gaten moet houden
Het kopen van een lekkere parfum kan knap lastig zijn. Mede hierdoor hebben we ook afgeweken van de aanpak die je vaker bij Alstu! bent tegengekomen: in plaats van de beste vrouwen parfum zijn we op zoek gegaan naar de meest verkochte vrouwen parfum op basis van data. Het zou een onmogelijke taak zijn om de beste varianten op een rij te zetten in het algemeen, gezien we hier te maken hebben met persoonlijke wensen, behoeftes en ‘smaken'. Wat de één lekker vindt ruiken, vindt een ander helemaal niets.
We hebben een aantal tips op een rij gezet die je verder kunnen helpen bij het vinden, selecteren en kopen van de juiste vrouwen parfum.
- Ruiken is weten: online aankopen doen kan prima, maar kan een stuk lastiger zijn bij parfum. Vraag daarom – als je een lekker luchtje ruikt bij iemand om je heen – hoe het luchtje heet en ga dan op zoek. Ook kan het nooit kwaad om in de parfumerie in de winkelstraat te gaan ruiken.
- Neutraliseer je geur als je zelf gaat ruiken: om nog even te blijven op het ruiken van geuren; zorg dat je altijd je geur neutraliseert voor je een luchtje gaat ruiken. Bij parfumeries vind je niet voor niets zakjes koffieboontjes…
- Vergelijk altijd prijzen voor je gelijk over gaat tot aankoop: de prijzen van parfum verschillen ontzettend! In sommige gevallen zelfs tientallen euro's (blijkt ook uit ons onderzoeksresultaat). Check daarom altijd de prijzen bij verschillende aanbieders voor je overgaat tot aankoop.
- Koop nooit luchtjes op straat: wel eens op vakantie geweest in Turkije of een andere toeristische trekpleister? Dan heb je vast wel eens luchtjes aangeboden gekregen voor een té aantrekkelijke prijs. Trap hier niet in: hoewel het luchtje in veel gevallen sprekend ruikt als het échte luchtje, is het vaak een veel lagere geurconcentratie. Zo kan een echte fles gebruikt zijn om met water vervolgens meerdere flessen te produceren. Vaak herken je nepluchtjes al aan de kartonnen verpakking of afwerking van het flesje zelf. Koop luchtjes dus gewoon in de winkel.
Tenslotte willen we je nog het volgende meegeven: een onderzoek bij Alstu! is nooit af. Wij houden de markt en ontwikkelingen – ook op het gebied van parfum – nauwlettend in de gaten en updaten ons onderzoek waar nodig. Komt er bijvoorbeeld een nieuwe variant van Hugo Boss op de markt die in korte tijd erg populair blijkt te zijn, dan zullen wij ons onderzoek aanpassen. Bovenaan het onderzoek ontdek je de laatste updatedatum; ook bij prijs beweringen en andere tijdsgebonden informatie hebben we een datum genoteerd in het onderzoek. Mocht je van mening zijn dat ons onderzoek toe is aan vernieuwing, laat gerust een reactie achter.