Laatste update op: 23 juni 2022
Steeds vaker worden we voorbij gereden door elektrische auto's. Uiteraard geluidloos. De keuze voor een elektrische auto wordt dan ook steeds vaker gemaakt: er zijn vaak diverse voordelen te behalen. Zo wordt niet alleen de CO-2 uitstoot bij elektrisch rijden flink gereduceerd, ook kunnen eigenaren van een elektrische auto vaak genieten van diverse belastingvoordelen en subsidies.
Als je op zoek bent naar de beste elektrische auto ben je hier aan het juiste adres. Wij hebben de afgelopen periode de 13 populairste elektrische auto's van dit moment getest en onderzocht op belangrijke factoren. Na verschillende proefritten en vele kilometers elektrisch rijden zijn we eruit. Wij denken dat de Tesla Model 3 de beste elektrische auto is voor de meeste mensen.
Onze Keuze
Tesla Model 3
De nieuwe Tesla Model 3 is in onze ogen de beste elektrische auto voor de meeste mensen. Deze elektrische auto heeft een prima actieradius en is de enige Tesla met een relatief ‘normaal' prijskaartje.
Wij vinden de Tesla Model 3 de beste elektrische auto voor de meeste mensen. Hoewel het zeker niet de goedkoopste elektrische auto op dit moment is, is hij met een gemiddelde prijs vanaf € 47.800 zeker niet de duurste. Met een gemiddelde actieradius van 320 kilometer bereikt deze Model 3 van Tesla meer kilometers dan veel andere elektrische auto's in deze range. Wil je genieten van een nog grotere actieradius? Dan kun je ook nog kiezen voor de ‘Long Range' variant. Als je op zoek bent naar de goedkoopste Tesla Model 3 moet je nog even wachten: de Standard Range is helaas nog niet beschikbaar in ons land. Wel heeft Tesla vanaf april dit jaar de Standard Range Plus bestelbaar gemaakt.
Budget Keuze
Hyundai IONIQ Electric
Wie niet teveel wilt betalen voor een elektrische auto maakt de beste keuze met de Hyundai IONIQ Electric. Deze elektrische auto is het ‘voordeligste' met een prijskaartje van gemiddeld € 37.000. Let op: het is niet de auto met het laagste prijskaartje.
De Hyundai IONIQ Electric is de beste budget elektrische auto. Hierbij moet ik wel de duidelijke opmerking maken dat het hierbij niet gaat om de ‘goedkoopste' elektrische auto. Hoewel er goedkopere varianten op de markt zijn, zijn deze lang niet altijd het meest voordelig. Later in mijn onderzoeksmethodologie ga ik hier dieper op in. De IONIQ is niet alleen in een elektrische uitvoering beschikbaar: zo is hij er ook als hybride variant en een combinatie van elektrisch en hybride (Plug-in hybride). De Hyundai heeft ongeveer een even grote actieradius als de Tesla Model 3: met 311 kilometer lever je hier bijna niet op in. In 54 minuten is de batterij voor ongeveer 80% opgeladen, wat opvallend is. Ook voor de zakelijke rijder is de Hyundai IONIQ Electric in onze ogen een hele goede keuze: dit jaar geniet je nog van 4% bijtelling.
Opmerking: in mijn onderzoek ben ik erachter gekomen dat er veel ‘kleine' nieuwe elektrische auto's bij zullen komen. Zo komt bijvoorbeeld Seat met de Mii Electric en zal Volkswagen de e-UP Gen 2 introduceren. Naar verwachting zullen deze met een prijskaartje van € 22.000 wellicht een betere ‘budget keuze' zijn. Gezien deze nog niet beschikbaar zijn, heb ik deze nog niet meegenomen als beste keuze.
Luxe keuze
Tesla Model S
Als geld geen rol speelt bij de keuze voor een elektrische auto, maak je de beste keuze met de Tesla Model S. Deze elektrische auto ziet er naar onze mening niet alleen het beste uit: ook qua actieradius springt de Tesla Model S als beste keuze ertussen uit.
De Tesla Model S is de beste elektrische auto op dit moment. Echter kunnen wij deze niet aanwijzen als de beste keuze voor de meeste mensen, gezien het prijskaartje van gemiddeld € 86.000. Echter scoort deze Tesla enorm goed op de actieradius: met een bereik van maximaal 590 kilometer kun je hier het langste meerijden. Daarbij zijn er nog luxueuze voordelen te ontdekken binnen in de auto: er zijn in vergelijking met de Tesla Model 3 niet één, maar twee displays te vinden. Daarnaast is er sprake van een elektrische achterklep, iets wat helaas bij de Tesla Model 3 misten. Wat mij ook opviel tijdens mij onderzoek is dat de Tesla Model S voorzien is van HEPA filter systemen, waardoor het ook een ‘gezondere keuze is'. Echter is de prijs dus wel hoger en is het op dit moment een van de duurste elektrische auto's. Mede hierdoor hebben we deze niet gekenmerkt als de beste keuze voor de meeste mensen.
Ons Onderzoek
Waarom je ons kan vertrouwen
Het onderzoek naar de beste elektrische auto was een totaal ander onderzoek dan bijvoorbeeld ons onderzoek naar de beste slimme deurbel van dit moment. We hebben voor het onderzoek enorm veel tijd gestoken in het naast elkaar leggen van honderden specificaties van verschillende elektrische auto's die op dit moment beschikbaar zijn in Nederland. We hebben daarbij opgemerkt dat er in Nederland nog vrij weinig informatieve websites zijn die zich richten op het bieden van informatie en advies voor elektrische auto's. We zijn dus met het onderzoek over de grens gegaan, maar ook hierbij werd het soms wat lastiger om beste keuzes te bestempelen: lang niet alle modellen zijn namelijk in Nederland beschikbaar. En al zijn ze beschikbaar, dan gaat het vaak weer om net andere versies dan bijvoorbeeld de modellen die in Amerika wél te koop zijn. De Tesla Model 3 is hier een goed voorbeeld van.
In totaal hebben we meer dan 220 uur alle specificaties onder de loep gehouden en diepgaande gesprekken gevoerd met eigenaren van elektrische auto's. Dit heeft ons een goed beeld gegeven van de daadwerkelijke behoeftes en eventuele punten die toch niet zo interessant lijken te zijn als deze beweerd worden. Om te komen tot een selectie van beste keuzes hebben we eerst een onderzoeksselectie afgebakend door scherpe randvoorwaarden te hanteren. Deze hebben we vervolgens onderworpen aan verschillende factoren om daarmee te bepalen welke de beste elektrische auto is op dit moment.
Voor wie is dit onderzoek?
Dat elektrische auto's alleen voor 'tech-geeks' interessant zouden zijn kun je vergeten. Een elektrische auto is voor steeds meer (zakelijke) rijders een super interessant vervoersmiddel. Er zijn veel verschillende voordelen te benoemen die voor een ontzettend brede doelgroep interessant zijn. Hierbij kun je denken aan het milieu: hoewel er eerder dit jaar nieuwsberichten verschenen dat de CO-2 uitstoot van elektrische auto's gelijk zouden zijn aan die van auto's die rijden op diesel, bleekt dit niet waar te zijn. De uitstoot van elektrische voertuigen is daadwerkelijk stukken minder. Daarbij kun je ook vaak genieten van subsidies en belastingvoordelen bij de aanschaf van elektrische auto's.
Wel moet ik hierbij vermelden dat de prijs van elektrische wagens vaak een stuk hoger ligt dan niet-elektrische auto's. Zelfs in vergelijking met hybride of Plug-in hybride is de elektrische variant vaak een stukje duurder.
Hoe hebben we geselecteerd?
Zoals ik daarnet aangaf hebben we ons onderzoek gestart door een onderzoeksselectie af te bakenen. Er zijn wereldwijd honderden elektrische auto's geïntroduceerd, maar lang niet altijd zijn deze beschikbaar in ons land óf überhaupt al op de markt verschenen. Ik zet de verschillende randvoorwaarden die wij hebben gehanteerd op een rij:
- De auto moet op dit moment beschikbaar zijn
- Het gaat om een volledig elektrische auto (geen Plug-in Hybride modellen)
- De elektrische auto heeft een actieradius van minimaal 200 kilometer
- De auto moet een capaciteit bieden voor minimaal 4 personen
- Als de auto een wachtlijst heeft, moet deze niet langer zijn dan een jaar
Bovenstaande randvoorwaarden hebben er voor gezorgd dat wij te verwachten modellen nog niet hebben meegenomen in ons onderzoek. Bij Alstu.nl willen we altijd de beste keuzes op dit moment met je delen. In veel gevallen laat een update van een van onze onderzoeken dan ook niet lang op zich wachten. Gezien er in 2020 heel wat nieuwe kleinere modellen op de markt geïntroduceerd zullen worden, verwachten we op kort termijn een update van het onderzoek naar de beste elektrische auto van dit moment.
Onderzoeksselectie elektrische auto's
Naar aanleiding van het hanteren van de scherpe randvoorwaarden, is er een afgebakende onderzoeksselectie overgebleven. Om erachter te komen of de elektrische auto die jij op dit moment misschien wel op het oog heb ook meegenomen is in ons onderzoek som ik de onderzochte modellen voor je op:
- Tesla Model S
- Tesla Model X
- Tesla Model 3
- BMW I3
- Jaguar I-Pace
- Nissan Leaf
- Hyundai KONA Electric
- Hyundai IONIQ Electric
- Audi E-Tron
- Kia E-Nero
- Opel Ampera-E
- Renault Zoë R110
- Volkswagen E-Golf
Mis jij een interessante elektrische auto die wij zeker mee (hadden) moeten nemen in onze eerste versie van het onderzoek? Stuur ons vooral een berichtje of laat het onder het onderzoek weten in de comments.
Wat moet je in de gaten houden bij elektrische auto's?
Bij de keuze voor een elektrische auto zijn er aantal factoren die je goed in de gaten moet houden. Zo is niet alleen de maximale actieradius een belangrijk gegeven, ook de oplaadtijden dien je goed mee te checken voor je overgaat tot aankoop. Bij ons onderzoek naar de beste elektrische auto hebben we meer zes belangrijke factoren getest, bekeken en met elkaar vergeleken bij onze onderzoeksselectie.
- Actieradius: kijk altijd goed naar de actieradius van de elektrische auto. Dit gaat verder dan een minimaal en maximaal gegeven: vaak dien je rekening te houden met de omgeving. Rijd je bijvoorbeeld veelal in een stad of over de snelweg? Tip: op de websites van elektrische auto's ontdek je in veel gevallen een duidelijk overzicht van de te verwachte actieradius bij verschillende rijstijlen en omgevingen.
- Prijzen: natuurlijk mag de prijs niet vergeten worden. Hoewel er sprake kan zijn van interessante belastingvoordelen of bijtellingen, kan de prijs van een elektrische auto aardig hoog uitvallen. Zo zijn de gemiddelde prijzen van ‘normale' elektrische auto's al snel rond de € 40.000.
- Wachtlijsten: een wachtlijst bij het kopen van een elektrische auto is niet opvallend of uniek. Steeds vaker dien je wat langer te wachten op je nieuwe bolide. Echter wil je natuurlijk geen jaar hoeven wachten. Sterker nog: wij raden dit af om te voorkomen dat bij het ontvangen van je nieuwe auto in de tussentijd interessantere keuzes te maken zijn. Wij raden aan om nooit langer dan een jaar te wachten op je nieuwe aankoop.
- Oplaadtijden: neem altijd een kijkje bij de oplaadtijden van de auto. Vaak zijn er verschillende manieren om de auto op te laden met diverse kabels. Zo zijn er auto's die aangesloten kunnen worden op snellaadpalen. Hiermee na een bezoekje aan het toilet bij het tankstation weer in de auto stappen voor heel wat kilometers. Echter zijn er ook varianten die dit niet hebben en die daadwerkelijk acht uur aan het stroom moeten hangen om de weg weer te kunnen vervolgen.
- Ruimte: persoonlijk was ik helemaal weg van de Tesla Roadster, de eerste Tesla die verscheen. Echter is dit natuurlijk een no-go voor gezinnen. De grootte van elektrische voertuigen kunnen verschillen. Dit geldt niet alleen voor de capaciteit van personen, maar ook qua laadruimte. Hoewel dit een redelijk standaard belangrijk onderdeel is bij de keuze van een auto in het algemeen, is het ook bij elektrische auto's goed om hier bij stil te staan.
- Mogelijke subsidies en belastingvoordelen: het is raadzaam om je in te lezen in de mogelijke subsidies en belastingvoordelen die jij kunt behalen met de aanschaf van een elektrisch voertuig. Ook zaken als bijtelling kunnen onwijs interessant voor je uitpakken. Hierbij moet ik wel de kanttekening maken dat deze jaarlijks kunnen verschillen. Zo kun je in 2019 nog vaak genieten van 4%, maar is dit in 2020 alweer een ander verhaal.
Mocht je naar aanleiding van ons onderzoek nog specifieke vragen hebben of wellicht een model op het oog hebben waarbij je twijfelt of je een goede keuze maakt, dan kun je ons altijd een berichtje sturen of hieronder reageren.
Hoi Robbert,
Bedoel je nu de Model 3 standard (mogelijk later op de europese markt) of Model 3 standard Plus ? De WLTP actieradius van de laatste staat op 409 lees ik in autoweek.
De Kia e-soul, de Leaf+ en de ID3 mid-range mis ik nog in de vergelijking.
Wat vind je van de negatieve berichten over het laadcomfort van de Ioniq facelift. Ik twijfel daardoor tussen Tesla en Ioniq. De laatste is een meer rationele keus, Tesla de meer emotionele. Als je kijkt naar de ratio Fiscale waarde/Actieradius dan is Ioniq duurder maar is weer de budget variant in de zakelijke lease. Is Ioniq nog een goede budget keus in het C-segment of is het beter nog een jaar te wachten?
Goedemiddag Ben,
Bedankt voor je reactie.
In ons onderzoek hebben we het over de Tesla Model 3 Standard Plus.
Ik zal de actieradius – genoemd op Autoweek – verifiëren en zal waar nodig ons onderzoek aanpassen.
Goede feedback betreft de Kia e-soul, de Leaf+ en de ID3 Mid-range. De Leaf+ ben ik toevallig op dit moment aan het onderzoeken (deskresearch).
Over de negatieve berichten omtrent het laadcomfort van de Ioniq facelift kan ik persoonlijk helaas nog geen uitspraken doen, ik heb me hier nog niet in verdiept voor Alstu.nl, maar zal dit op kort termijn gaan doen. Houdt dit onderzoek in de gaten voor een update binnenkort!
Nogmaals dank voor je reactie, stellen we op prijs!
Robbert
Ik zie nergens de hybrides van Mercedes vermeld….komen ze niet in aanmerking als ‘beste’ of zijn er andere redenen?
Goedemorgen,
Bedankt voor je reactie!
Een van onze gehanteerde randvoorwaarde voor het onderzoek, is dat we ons gefocust hebben op volledig elektrische voertuigen: dus geen hybrides.
Wel leuk om te vermelden: we zijn achter de schermen onderzoek aan het doen naar de nieuwe Mercedes EQC (400 4Matic) die volledig elektrisch is. Houd Alstu! in de gaten voor een update!
Vriendelijke groeten,
Robbert